Voor uw kwaliteitsvolle voedingssupplementen kan u bij ons terecht.
 
Waarom voedingssupplementen ?

Iedereen die intensief aan sport doet, heeft de behoefte zijn dagelijkse voeding aan te vullen. Het feit dat er aan sport gedaan wordt, draagt ertoe bij dat er een verhoogde behoefte aan nutriënten ontstaat in het menselijk lichaam. Het is wetenschappelijk bewezen dat, met onze dagelijkse voeding alleen, deze optimale omzetting onmogelijk is. Onze hedendaagse voeding is immers voor een groot deel van zijn nutriënten beroofd. Het aanvullen van deze zo belangrijke nutriënten is dan ook de taak van onze geconcentreerde sportvoeding.

De 6 essentiële nutriënten die elk lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren:

 

1. Eiwitten

Eiwitten zijn onontbeerlijk voor het leven, we hebben ze nodig in onze voeding. Ze zijn nodig voor de opbouw van het lichaam, de groei, het zuurstoftransport naar de spiercellen en het herstellen en opbouwen van spierweefsel. Voedingsmiddelen die eiwitten bevatten zijn vlees en vis, melkproducten en eieren.  De spijsvertering breekt eiwitten af tot aminozuren. Er zijn een aantal aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken, we moeten deze dus via onze voeding of via voedingssupplementen nuttigen.
 

2. Koolhydraten

Koolhydraten leveren energie aan het lichaam, daarom zijn ze de belangrijkste energiebron voor atleten. Er zijn twee soorten koolhydraten; de enkelvoudige en de complexe koolhydraten. De enkelvoudige leveren energie op korte termijn, de complexe op langere termijn. In het lichaam worden ze beiden als glycogeen opgeslagen in de lever en in de spieren, waar het wordt gebruikt als een gemakkelijk aanspreekbare energievoorraad. Koolhydraten zitten vooral in rijst, pasta, brood, peulvruchten, fruit, vruchtensappen en sportdranken.
 

3. Vetten

Vetten zijn een geconcentreerde bron van energie. Men kan ze onderverdelen in verzadigde en onverzadigde vetten en essentiële vetzuren. Verzadigde vetten zijn hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong, plantaardige vetten zijn meestal onverzadigd. Iedereen weet dat we verzadigde vetzuren zoveel mogelijk moeten weren en dat we bewust moeten kiezen voor onverzadigde vetzuren. Essentiële vetzuren worden niet door het lichaam zelf aangemaakt, maar ze zijn wel belangrijk. Je vindt ze terug in de Performance Omega 3. Vetten zijn belangrijk voor de opname van bepaalde vitamines.
 

4. Vitaminen

Vitaminen en mineralen hebben tal van functies die belangrijk zijn voor ons lichaam en het goed functioneren ervan. Ze verbeteren onze weerstand tegen ziektes en infecties, zorgen er onder andere voor dat onze beenderen stevig zijn waardoor er minder breuken kunnen optreden, ze bevorderen de assimilatie en verbeteren de celvernieuwing. Een lichaam in ontwikkeling of een lichaam waar prestaties van verlangd wordt heeft meer nutriënten nodig om te herstellen. Vitaminen en mineralen zorgen voor een betere celvernieuwing; zo verkrijgt men gezond weefsel en gezonde organen.
 

5. Mineralen

Mineralen zijn stoffen die noodzakelijk zijn voor het goed verlopen van de stofwisseling. De meeste komen in hele kleine hoeveelheden voor (4% van ons lichaam bestaat uit mineralen). Mineralen vervullen verschillende functies zoals onder andere de vorming van onze beenderen en tanden en ze houden de vochtbalans op peil tijdens het sporten. Mineralen of electrolyten zorgen ervoor dat de wateropname versneld wordt en het bloedvolume gehandhaafd blijft. Electrolyten zijn minerale zouten die men aantreft in het bloedplasma. Kalium, natrium en chloride zijn de 3 voornaamste electrolyten die bij het zweten verloren gaan. Een tekort aan mineralen leidt tot allerlei vervelende kwaaltjes en ziekten.

 

6. Water

Zowel voor, tijdens als na de inspanning is vocht van cruciaal belang. Niet alleen vermindert de prestatie reeds bij een vochttekort van slechts 2%, bij een groter tekort is er ook een reëel risico op oververhitting en problemen met de bloedsomploop. Wanneer bij inspanningen van lange duur alleen water gedronken wordt, kan het dorstgevoel verzadigd worden zonder dat het lichaam voldoende gehydrateerd is. Het toevoegen van electrolyten verzekert niet alleen de goede werking van de spieren, het stimuleert ook het dorstgevoel, hetgeen aanzet tot voldoende drinken.